Parametry techniczne filtrów DPF
Spaliny wydobywające się z silników wysokoprężnych zawierają cząstki stałe, które mogą wpływać na środowisko i zdrowie człowieka, dlatego pojazdy wyposażone w silniki diesla są często standardowo wyposażone w systemy filtracji. Filtr DPF jest jednym z elementów tego typu systemów i jego kluczowym misją jest wychwytywanie cząstek sadzy i innych zanieczyszczeń powstających podczas spalania paliwa. Filtr ten pozwala zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery, co wpływa na spełnianie norm emisji obowiązujących w różnorakich krajach oraz w określonych strefach ekologicznych.
Mechanizm działania polega na zatrzymywaniu cząstek stałych w strukturze filtracyjnej, które następnie ulegają procesowi wypalania w trakcie pracy silnika, co pozwala na przywrócenie zupełnej drożności filtra.
Filtr DPF wymaga dobrego użytkowania pojazdu, aby proces samooczyszczania mógł przebiegać w sposób efektywny. Samoczyszczenie filtra zachodzi zazwyczaj w trakcie dłuższej jazdy w określonym zakresie obrotów i temperatury spalin, co sprawia wypalenie nagromadzonej sadzy. Krótkie trasy miejskie, częste zatrzymania i niska temperatura pracy silnika mogą ograniczać skuteczność tego procesu, prowadząc do stopniowego gromadzenia się osadu w filtrze. W takich okolicznościach niezbędne staje się stosowanie dodatkowych procedur albo urządzeń wspomagających regenerację filtra, które pozwalają przywrócić jego właściwości filtracyjne i zachować zgodność z standardami emisji.
Eksploatacja filtra DPF wiąże się także z obowiązkiem monitorowania parametrów pracy silnika i stanu samego filtra. Nowoczesne pojazdy wyposażone w systemy diagnostyczne mogą informować kierowcę o potrzebie regeneracji albo wystąpieniu problemów z drożnością filtra. Zaniedbanie takich sygnałów może prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa, spadku mocy silnika lub awarii układu wydechowego. Dlatego filtry DPF są projektowane tak, aby zapewnić długotrwałą pracę przy jednoczesnym zachowaniu adekwatnej efektywności filtracji, pod warunkiem przestrzegania wymagań producenta dotyczących eksploatacji i okresowych testom.
Różnorodność konstrukcji i materiałów używanych do produkcji filtrów DPF pozwala na stosowanie ich w różnych typach silników i aut, zarówno osobowych, jak i ciężarowych. Niektóre filtry posiadają dodatkowe powłoki lub systemy wspomagające proces wypalania sadzy, co zwiększa skuteczność filtracji przy krótszych trasach lub zmiennej eksploatacji. W zależności od warunków pracy pojazdu a także stylu jazdy filtr DPF może wymagać okresowej konserwacji albo zamiany, a jego właściwe funkcjonowanie pozostaje istotnym elementem ograniczania emisji cząstek stałych i spełniania wymagań środowiskowych w motoryzacji.
Warto sprawdzić: fap łódź.