Metody wypalania DPF – przegląd rozwiązań

admin

Układ wydechowy samochodu odgrywa jedyną rolę w ograniczaniu emisji spalin i spełnianiu norm ekologicznych. Współczesne pojazdy wyposażone są w systemy, które pomagają w oczyszczaniu spalin z szkodliwych substancji. Jednym z takich elementów jest filtr cząstek stałych (DPF), który ma na celu zatrzymywanie cząsteczek sadzy powstających w wyniku spalania paliwa.

Z biegiem czasu filtr DPF może się zatkać, co prowadzi do spadku wydajności silnika a także zwiększenia emisji spalin. By zapobiec tym kłopotom, konieczne jest przeprowadzenie stosownej procedury, jaką jest wypalanie DPF. Jest to proces, w którym dochodzi do podwyższenia temperatury w filtrze, aby spalić nagromadzoną sadzę, przywracając pełną sprawność systemu.

Wypalanie DPF jest zasadniczym działaniem, które umożliwia na usunięcie zanieczyszczeń gromadzących się w filtrze cząstek stałych. W współzależności od technologii i konstrukcji pojazdu, proces ten może zachodzić samoczynnie, podczas normalnej jazdy, albo wymagać interwencji zewnętrznej. W sytuacji systemów automatycznych wypalanie DPF odbywa się w trakcie jazdy w odpowiednich ustaleniach, takich jak odpowiednia prędkość oraz temperatura silnika. Gdy filtr osiągnie określony poziom nasycenia sadzą, system uruchamia proces wypalania, podnosząc temperaturę w filtrze do takiego poziomu, który daje możliwość na spalenie zanieczyszczeń. W pewnych sytuacjach natomiast warunki do tego procesu mogą nie być wystarczające, co skutkuje koniecznością ręcznej interwencji.

W sytuacji pojazdów, w których automatyczny proces wypalania DPF nie zachodzi wystarczająco na prawdę bardzo często, istnieje możliwość utworzenia procedury wypalania w warsztacie. Zazwyczaj odbywa się to poprzez specjalistyczne urządzenia, które umożliwiają podgrzanie filtra do stosownej temperatury, ażeby spalić nagromadzoną sadzę. Może to być konieczne, gdy filtr zatyka się w wyniku zbyt krótkich tras, gdzie silnik nie osiąga niezbędnej temperatury pracy, a proces automatycznego wypalania nie jest w stanie się uruchomić. Regularne wypalanie DPF pozwala na utrzymanie układu wydechowego w dobrym stanie, oraz redukuje ryzyko awarii i kosztownych napraw. Warto jednakże pamiętać, że samo wypalanie nie jest rozstrzygnięciem problemu, jeżeli filtr jest poważnie uszkodzony lub zużyty.

Choć wypalanie DPF jest skuteczną metodą utrzymania filtra cząstek stałych w dobrym stanie, nie za każdym razem może zapobiec wszystkim problemom związanym z tym elementem. W wyniku wielokrotnego wypalania filtr może się uszkodzić, co skutkuje obowiązkiem jego konwersji. Przy tym, w sytuacji nieprawidłowego działania systemu, może wystąpić problem z częstym wypalaniem, co może wskazywać na inne usterki w układzie wydechowym albo silniku. Z tego powodu istotne jest, by regularnie kontrolować stan techniczny pojazdu, zwłaszcza układu wydechowego i filtra DPF, aby uniknąć poważniejszych problemów. Dobrze dopasowana eksploatacja pojazdu, unikanie krótkich tras a także dbałość o odpowiednią temperaturę pracy silnika mogą pomóc w minimalizacji konieczności wypalania DPF.

Zobacz więcej: wypalanie dpf Łódź.